[פרות קדושות] פרק 3. הקיבוצים הראשונים שמעולם לא שמעתם עליהם

%d7%9e%d7%a2%d7%91%d7%a8-%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%9d-%d7%92%d7%95%d7%a0%d7%99
מאום ג’וני-לדגניה: הקיבוץ הראשון בעולם?

שיעור נדיר בהיסטוריה עם יצחק (איני) עבאדי, מזרחן, איש אשכולות, רב מעללים, בן דגניה א’ 

%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%a2%d7%91%d7%90%d7%93%d7%99
יצחק (איני) עבאדי

הנה הגדרה של קיבוץ בויקיפדיה:

“קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים, שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני.”
האמנם?
אורחנו, המזרחן יצחק (איני) עבאדי, בן קיבוץ דגניה א’, מתעמת עם המיתוס הנפוץ הקובע שדגניה היתה הקיבוץ הראשון בעולם ומספר את הסיפור הלא ייאמן על ההתיישבות הקיבוצית בערב הסעודית.

וגם על הקשר שבין אסלאם, לאומיות וסוציאליזם ועל החיבור בין להט דתי והתנחלות הרבה לפני שגוש אמונים נולד.
הנה, מה שלא ידענו על סעודיה, שלפני ואחרי אותו יום מכונן בהיסטוריה הציונית, שבו קבוצה של חלוצים וחלוצות חצו את הירדן ליד אום ג’וני, ב-1912, הקימה את דגניה ויצרה את המיתוס על המצאת הקיבוץ.

האזינו, שפטו ושתפו!

להאזנה בזרימה, או להורדת הקובץ להאזנה (מומלץ):

לקריאה נוספת:

ד”ר דורי גולד: “ממלכת האיבה – ערב הסעודית החממה לטרור הבינלאומי החדש”  ידיעות אחרונות, ספרי חמד. עמוד 50.

אמין אל ריחאני: ההיסטוריה של נג’ד (ערבית)

האזכור היחיד בעברית.  ד”ר דורי גולד: “ממלכת האיבה”

8 תגובות

  1. הרבה לפני הוקם ישוב בשם תבור במה שהיום צ’כיה, הוא לדעתי היה הקיבוץ הראשון 🙂

  2. סליחה, ערבתם מין בשאינו מינו. ישובים קולקטיביים קמו כבר במאה ה-‘ 19 בארה”ב ובאירופה. יישובי החוג’רה, שייסדה תנועת אל אח’ואן בשטחי חצי האי ערב החלה ב-1913 (אחרי ייסוד דגניה). אלה היו כפרי בדוים שלא היה כל דמיון בינם לין היישובים הקולקטיביים בארץ. מה לזה ולקיבוץ?

  3. מעניין אותי לקרוא עוד בנושא.
    הערבית שלי מעוד חלשה.
    האם יש חומרים באנגלית בנושא?

    • היי שחר, תוכל למצוא חומר באנגלית – חפש באמצעות גוגל על הישובים או הקומונות של האחים המוסלמים בסעודיה (לא “האחים המוסלמים”, המוכרים לנו ממצרים, למשל, אלא האחים המוסלמים של הישובים המשותפים בחצי האי ערב).

  4. יזהר-
    -איני אינו בן דגניה א’-הוא חבר דגניה א’.הוא הגיע לדגניה כילד ואומץ ע”י משפחת יעקב ומרים ברקוביץ להם היה בן בגילו שגם הוא עדיין כאן עימנו.
    -העליה הראשונה לאדמות אום ג’וני היתה בסתיו 1909 ע”י קומונת “הכובש”.
    חברי הקומונה חתמו על “חוזה עיבוד” האדמות עם הקק”ל.צריך לזכור שאלו היו צעדיה הראשונים של הקק”ל שבראשה עמדו אנשי עסקים יהודים ממולחים שדאגו לכספי תרומותיהם.התוצאה-חוזה די דרקוני כלפי הצעירים שבימינו היו מוגדרים כהיפים מחפשי עצמם.
    הקק”ל הילוו להם כסף לקניית פרדות,זרעים,כלי עבודה וצרכים אחרים.
    את ההלוואה יחזירו בתום הקציר ומכירת היבול.החורף היה דל בגשמים,היבול קטן ולאחר החזרת ההלוואה מצאו עצמם ללא כסף לחייהם.
    בסתיו 1910 חתמן חברי “הקומונה החדרתית” על חוזה דומה.
    מזלם,או שלא, שיחק להם,היה חורף גשום,היבול רב ולאחר החזרת ההלוואה לקק”ל נותר להם כסף וכך,בבלי דעת ותיכנון “התגלתה” השיטה,הדרך,האמצעים להגשמת מטרת העל הציונית=מדינה עצמאית וריבונית לבני העם היהודי.
    -דפוס ההתארגנות הזה=הקיבוץ,עמד על שתי רגליים
    1.אידאולגית-השגת יעדים חברתיים שבראשם ערכים כמו שווין,חרות,עזרה הדדית,הסתפקות במועט ועוד.
    2.יצירת תשתיות מתאימות וראויות עליהן תוכל להגשם מטרת העל המדינית.
    לשום קומונה בעולם,למיטב ידיעתי לא היתה “רגל” נוספת כזו.

    תודה על “המבצע” המעניין.

  5. בעת העתיקה (מאה 1 לספירה) , קיימו כת האיסיים התיישבות שיתופית, עם רכוש וחדר אוכל משותף, מבוססת על משק חקלאי אוטרקי.
    אידאולגיה – שווין,חרות,עזרה הדדית,הסתפקות במועט. חלקם התנזרו ממין אבל אחרים נישאו והקימו משפחות
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%9D

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *